Sköna tips i december!

Andas dig pigg eller lugn!
Vi har en gas och en broms naturigt inbyggt i vårt system. Med hjälp av vår andning kan vi aktivera gasen eller bromsen beroende på vad vi är i behov av. Våra näsborrar har koppling till vänster resp höger hjärnhalva. Om vi andas genom höger näsborre som är kopplad till vänster hjärnhalva aktiverar vi det sympatiska nervsystemet. Om vi andas genom vänster näsborre som är kopplad till höger hjärnhalva aktiverar vi det parasympatiska nervsystemet.

Här kommer en enkel övning där du kan andas dig pigg eller lugn.

ANDAS DIG LUGN Sitt eller ligg (perfekt övning när du har svårt att sova). Håll höger tumme för höger näsborre och övriga fingrar hålls ihop och rakt upp. Andas långa djupa andetag in och ut genom vänster näsborre ca 3–7 minuter. EFFEKT: sänker ditt blodtryck, gör dig lugn, 
avspänd och hjälper dig somna lättare. 

ANDAS DIG PIGG Sitt eller ligg (perfekt övning inför ett viktigt möte). Håll vänster tumme för vänster näsborre och övriga fingrar hålls ihop och rakt upp. Andas långa, djupa andetag in och ut genom höger näsborre ca 3–7 minuter. EFFEKT: Påverkar koncentration, vitalitet, ger klarhet och energi. 

Tips från Sara Emilionie

Andas! Livet händer mellan två andetag.
Andas! är en praktisk handbok som visar hur man tar kontroll över den egna hälsan och välmåendet. Ulrica Norberg är välkänd profil inom yoga och meditation där andningen är grundläggande.

Boken Andas! förenar yogafilosofi och den senaste forskningen om hjärnan och nervsystemet. Ulrica gör en resa bakåt i tiden, till flera tusen år gammal yogafilosofi där prana (sanskrit för andning) beskriver fyra delar av ett andetag. Och från dagens medicinska rön hämtar hon kunskap om neurologi som visar att den kemiska balansen i kroppen vävs samman via vår andning.

KOLABOLLAR
Nötfria med mörk choklad och havssalt.


1. Lägg 20 dadlar, 1 tsk havssalt, 1/2 dl mjuk kokosolja och 1 tsk vaniljpulver i en mixer. Fortsätt mixa tills allt blir blankt och segt. Smaka på smeten. Mmm. Smaka igen. Ställ resten av smeten i frysen så att den stelnar lite.
2. Rulla smeten till små bollar och stoppa en i munnen. Det är lugnt, ingen märker något. Ta fram lite 85 procentig choklad medan du tuggar
och mumsar om vartannat.
3. Smält skiten.
4. Stoppa en pinne i vardera boll och doppa sedan bollarna snabbt i chokladen. Ställ pinnarna i ett glas tills chokladen stelnat helt. Ta bort pinnarna.
5. Grattis, du är nu i mål. Låtsas att du läser en bok och dricker en kopp te medan du svullar världens i särklass godaste kolabollar.

Recept: Food Pharmacy